Op 19 mei is I3ML gestart met de eerste schadeopnames. Er zijn op dit moment 221 schademeldingen (van de totaal 323) waarbij het voor nu voldoende aannemelijk is dat het om mijnbouwschade gaat. Deze huiseigenaren krijgen een schadeopname in hun woning.

Hoe verloopt een schadeopname?

Bij een schadeopname bezoeken een onafhankelijke expert en de zaakbegeleider de woning van de schademelder. Samen bekijken zij de schade in de woning. De schadeopname duurt ongeveer 3 uur. De zaakbegeleider is aanwezig om vragen te beantwoorden. Het is belangrijk dat de schademelder alle schade laat zien. Ook moeten de ruimtes goed bereikbaar zijn. Tijdens de opname worden foto’s gemaakt en wordt een rapport opgesteld. Op basis van het rapport en de foto’s wordt het schadebedrag berekend. Is het schadebedrag lager dan €10.000? Dan wordt het bedrag uitbetaald. Bij schadebedragen boven €10.000 laat de Commissie Mijnbouwschade een tweede onderzoek in de woning uitvoeren.

Informatie voor huiseigenaren

Hoort u tot de 323 huiseigenaren die schade hebben gemeld? Dan laat I3ML u weten hoe uw schademelding verder wordt behandeld. Heeft u nog geen schade gemeld en wilt u weten wanneer u aan de beurt bent om dit te doen? Bekijk dan onze postcodechecker. Huiseigenaren kunnen alleen schade melden als zij hiervoor een uitnodiging hebben ontvangen. Zo kunnen wij iedereen goed helpen en wachttijden voorkomen.