In deze video vertellen we u hoe I3ML u helpt. We vertellen over hoe u schade meldt, de zaakbegeleiders die u begeleiden en de hulp die beschikbaar is via de Informatiepunten Digitale Overheid via de Bibliotheek in uw gemeente.

Je zal er maar in hebben moeten zitten. En dan honderden meters de grond in gaan.
Tja, het is nog een van de weinige plekken in Zuid-Limburg waar nog iets te zien is van het roemruchte mijnbouwverleden in Zuid-Limburg: De Schacht Nulland, waar duizenden mannen de grond in gingen om het steenkool te winnen.
De Regeling Mijnbouwschade Limburg is er voor woningbezitters die te maken hebben met schade aan hun huis als gevolg van de voormalige mijnbouw. Maar voor wie is die precies bedoeld? En hoe meldt u uw schade? En hoe doet u een aanvraag voor de tegemoetkoming? Het is eenvoudiger dan u misschien wel denkt.
De regeling is bedoeld om mensen te helpen die mogelijk mijnbouwschade hebben aan hun eigen woning. Huurt u een huis? Ga dan naar uw verhuurder. Maar heeft u een eigen huis waarin u ook zelf woont en er is schade? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor een schadevergoeding.
U hoeft trouwens niet zelf te bewijzen dat de schade is veroorzaakt door de vroegere mijnbouw. Daar wordt onafhankelijk onderzoek naar gedaan.
Dani, jij bent zaakbegeleider bij I3ML. Wat houdt dat precies in, zaakbegeleider zijn?
Nou, als mensen schade melden, dan kijken we eerst of het gaat om een eigen woning en of die in het schadegebied ligt. En als dat zo is, dan nemen we de aanvraag in behandeling. Vanaf dat moment krijgen mensen een vaste zaakbegeleider als vast contactpersoon. Ik en mijn collega-zaakbegeleiders zijn er dan om mensen gedurende het hele proces te begeleiden.
En als de schade aan de woning wordt onderzocht, dan zijn wij er ook bij.
Dus dat betekent dat tijdens het hele traject, als iemand een vraag heeft, hij bij jou terecht kan?
Ja zeker, dan zijn we er ook.
Maar alles begint bij uw melding. Dat doet u via de website van I3ML: www.mijnbouwschadelimburg.nl. En daar logt u in met uw DigiD.
En is dat lastig, dan kunt u terecht in uw eigen bibliotheek. Elke bibliotheek heeft een Informatiepunt Digitale Overheid en daar kunt u terecht bij de bibliotheekmedewerkers voor hulp bij de computer, het internet en uw DigiD.
En zo is het voor iedereen mogelijk om zelf een melding te doen van mijnbouwschade.
Ik wil mijnbouwschade aanmelden met DigiD. Kunt u mij daarmee helpen?
Jazeker!
Oh, wat fijn! Ik zit erin. Dank je wel.
Maar natuurlijk kunt u ook bij I3ML terecht. Daar zitten loketmedewerkers voor u klaar die u helpen bij het melden van uw schade. En ook voor alle andere vragen over de regeling kunt u bij I3ML terecht.
Wij ontvangen u hier graag en helpen bij het melden van de schade. En dan bent u welkom met alle vragen over de regeling.
Het melden van uw schade en daarmee het doen van een aanvraag voor een tegemoetkoming is dus heel eenvoudig. U hoeft zich geen zorgen te maken over ingewikkelde procedures, of over dat u zelf moet bewijzen wat er precies met uw woning aan de hand is. En als u hulp nodig heeft, is I3ML er om u persoonlijk te ondersteunen.