Heeft u van ons een brief ontvangen dat u aan de beurt bent om schade te melden? U meldt uw schade via deze pagina.

Lees eerst wat de spelregels zijn, of u aan de voorwaarden voldoet en hoe u een melding doet.

Schade melden

Voor wie is deze regeling?

Deze regeling is voor huiseigenaren met schade aan hun woning in het mijnschadegebied in Limburg.

De regeling opent in fasen. Dit betekent dat telkens een nieuwe groep huiseigenaren schade meldt. Op 22 december 2025 opende ons online loket voor de eerste groep huiseigenaren. Let op: alleen wanneer u een uitnodiging per brief krijgt, meldt u uw schade.  

Wat zijn de voorwaarden?

Wij nemen uw melding alleen in behandeling als u aan de voorwaarden voldoet. De voorwaarden zijn:

  • U bent de hoofdbewoner en uw woning heeft een woonfunctie;
  • Uw woning ligt in het mijnbouwschadegebied. Op dit moment werken wij aan een systeem waarmee u dit snel ziet. U hoeft dan alleen uw postcode in te vullen. Wij verwachten dat dit in februari 2026 klaar is. U vindt dit dan op deze pagina;
  • U heeft schade aan uw woning;
  • U kreeg de schade aan uw huis niet op een andere manier vergoed. 
    • Heeft u nieuwe schade aan uw woning, of is de eerdere schade teruggekomen of erger geworden? Dan meldt u deze schade wel bij ons. 
    • Heeft u de schade eerder gemeld, of bent u in onderhandeling over een vergoeding voor de schade? Ook dan meldt u uw schade bij ons. In sommige gevallen kunnen wij uw schademelding bij een andere organisatie overnemen. 

Wat heeft u nodig voor uw melding?

Het melden van uw schade is makkelijk, gratis en kost u weinig tijd. Heeft u toch hulp nodig? Dan staan wij voor u klaar.

U heeft de volgende informatie nodig om een melding te doen:

  • Uw gegevens: 
    • Naam
    • Het adres waarvoor u schade meldt
    • Telefoonnummer
    • E-mailadres
    • Inloggegevens DigiD
  • Is er eerder een bouwkundig onderzoek gedaan naar de schade? Dan stuurt u bij uw melding een kopie van dit rapport mee.
  • Andere informatie waarvan u denkt dat dit belangrijk is voor uw aanvraag.
Schade melden

Hulp bij het melden van schade

Beeld: © I3ML

Vindt u het moeilijk om uw schade te melden? Wij helpen u graag. Vanaf 2 januari 2026 bent u welkom in ons pand aan de Kloosterweg 22 in Heerlen. Dit loket is open van 09:00 tot 17:00 uur. Of stel uw vraag via het contactformulier of via 088 042 9444.

Bekijk welke andere hulp er voor u is.

Wilt u iemand anders uw melding laten doen?

Machtigt u iemand anders om de melding voor u te doen? Dan regelt u dat voor de schade bij ons gemeld wordt. Meer informatie over machtigen vindt u op de website van DigiD. U stuurt bij uw melding dan ook de contactgegevens van de gemachtigde mee.

Wanneer bent u aan de beurt?

Op 22 december 2025 09:00 uur opende ons online loket voor de eerste groep huiseigenaren. De regeling opent daarna steeds voor andere postcodes. Alleen wanneer u een uitnodiging per brief krijgt, meldt u uw schade. In deze brief staat vanaf welke datum en tot welke datum u uw schade kunt melden. Voor andere postcodes is de regeling dan gesloten. Iedere melding krijgt zo evenveel aandacht. De gemeenten in het voormalige mijnbouwgebied bepaalden samen de volgorde.

Wij werken hard aan een hulpmiddel waarmee u snel ziet wanneer uw postcode aan de beurt is. Wij verwachten dit hulpmiddel in februari 2026 op deze website te plaatsen.

Vragen over uw melding

Wat gebeurt er na uw melding?

Na uw melding gaan wij voor u aan de slag. Eerst bekijken wij of we uw melding in behandeling nemen. Hoe ziet het verdere proces eruit? En wat mag u verwachten? Bekijk wat er na uw melding gebeurt