Heeft u van ons bericht gehad dat uw postcode aan de beurt is om schade te melden? Dan helpen we u graag verder. Op deze pagina leest u wat de spelregels zijn en hoe u een aanvraag doet.
Hoe meldt u uw schade?
Op 22 december 2025 opent ons online loket. Op dat moment staat op deze pagina een knop waarmee u uw schade meldt. Via deze knop logt u in met uw DigiD. Vervolgens komt u bij het meldingsformulier.
Om de beurt
Vanaf 22 december 2025 melden de eerste eigenaren schade aan hun woning. Dat gebeurt om de beurt, steeds voor een nieuwe groep huiseigenaren. De gemeenten in het voormalige mijnbouwgebied bepaalden samen de volgorde. Iedere melding krijgt zo evenveel aandacht.
Wij nodigen u uit
Enkele weken voordat u aan de beurt bent om schade te melden, ontvangt u van ons een brief. Hierin nodigen wij u uit om uw schade te melden. In deze brief staat vanaf welke datum en tot welke datum u de tijd heeft dit te doen.
Wij starten met het versturen van deze brieven in november. Dit gebeurt om de beurt, van gebied tot gebied. De gemeenten in het voormalige mijnbouwgebied bepaalden samen de volgorde.
Schade melden
Uw melding telt meteen als aanvraag voor de tegemoetkoming. Dit hoeft u niet apart te doen.
Vindt u het moeilijk om uw schade te melden of heeft u vragen? Op 2 januari 2026 opent het loket in ons pand in Heerlen. Heeft u een vraag? Stel hem via het contactformulier of via 088 042 9444. Bekijk welke andere hulp beschikbaar is.
Wanneer bent u aan de beurt?
De regeling opent in fasen. Dit betekent dat telkens een nieuwe groep huiseigenaren schade meldt. Alleen huiseigenaren van postcodes die een uitnodiging kregen melden hun schade. Voor andere postcodes is de regeling dan gesloten. Iedere keer opent de regeling voor andere postcodes.
Wij werken hard aan een hulpmiddel waarmee u snel ziet wanneer uw postcode aan de beurt is. Wij verwachten dit hulpmiddel in februari 2026 op deze website te plaatsen.
Wat zijn de voorwaarden?
Wij nemen uw melding alleen in behandeling als u aan de voorwaarden voldoet? De voorwaarden zijn:
- U bent de hoofdbewoner en uw woning heeft een woonfunctie;
- Uw woning ligt in het mijnbouwschadegebied. Op dit moment werken wij hard aan een systeem waarmee u dit snel ziet. U hoeft dan alleen uw postcode in te vullen. Zodra dit klaar is, vindt u dit op deze website;
- U heeft fysieke schade aan uw woning;
- U kreeg de schade aan uw huis niet op een andere manier vergoed. Ook bent u niet in onderhandeling over een vergoeding voor de schade. Dit geeft u aan met een vinkje in het formulier.
Wat heeft u nodig voor uw melding?
Het melden van uw schade is makkelijk, gratis en kost u weinig tijd. Heeft u toch hulp nodig? Dan staan wij voor u klaar.
U heeft de volgende informatie nodig om een melding te doen:
- Uw gegevens:
- Naam
- Het adres waarvoor u schade meldt
- Telefoonnummer
- E-mailadres
- DigiD
- Is er eerder een bouwkundig onderzoek gedaan naar de schade? Dan stuurt u bij uw melding een kopie van dit rapport mee.
- Andere informatie waarvan u denkt dat dit belangrijk is voor uw aanvraag.
Iemand anders uw melding laten doen
Machtigt u iemand anders om de melding voor u te doen? Dan regelt u dat voordat u uw schade bij ons meldt. Meer informatie over machtigen vindt u op de website van DigiD. U stuurt bij uw melding dan ook de contactgegevens van de gemachtigde mee.
Direct onveilige situatie
Denkt u dat er door de schade een onveilige situatie is ontstaan in uw woning? Meld dit dan bij uw gemeente. Ook als u uw schade nog niet bij ons kunt melden.
Bent u al wel aan de beurt om schade bij ons te melden? Dan heeft u ook de optie om aan te geven in het meldingsformulier dat er een onveilige situatie is.
Pas verhuisd?
Bent u pas verhuisd en weet u niet zeker of uw schade al eerder gemeld is? Meld uw schade dan alsnog. Wij zoeken voor u uit of er eerder een melding is gedaan.
Geen uitnodiging ontvangen?
Heeft u geen uitnodigingbrief ontvangen? Maar denkt u wel aan de beurt te zijn om schade te melden? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier of via 088 042 9444.
Wat gebeurt er na uw melding?
Na uw melding gaan we aan de slag. Hoe ziet dat proces eruit? En wat mag u verwachten? Bekijk wat er na uw melding gebeurt.